Voorkom de uitputting door snelheidstrainingen

Wikimedia Commons, fotograaf Northstar 77777

Je hebt trainingen die je uithoudingsvermogen verbeteren en er zijn trainingen gericht op de ontwikkeling van snelheid. Natuurlijk zijn er veel meer trainingsmogelijkheden maar met deze twee basiselementen wordt menig schema gemaakt. Nu is er iets vervelends aan de hand.

De ontwikkellijn
Sneller worden, dat is wat veel hardlopers willen. Daarmee haal je dat persoonlijk record
mee. Je voelt aan je klompen aan, dat je niet altijd je persoonlijk record kunt aanscherpen. Je wordt beter, sterker maar dat in een afnemende lijn als je dat in een grafiek uitzet.

Het hardloopproces
Bij de meeste lopers vindt de grootste ontwikkeling plaats in de eerste jaren.
Je start, je bereikt de eerste resultaten. Je gaat lezen over hardlopen en toepassen en dan volgt een fase van snelle ontwikkeling. Je kom al dicht tegen je top aan. De jaren daarna ga je verder met de details. En met wat voor jou het beste past en werkt. Het is een proces dat heel veel jaren in beslag neemt. Dat maakt hardlopen ook mooi.

De paradox treedt op
Vergeet dan niet om naar de mix van trainingen voor uithoudingsvermogen en snelheid te kijken. Je hebt de neiging om veel op snelheid te trainen. Logisch want die training maakt je ook sneller.
Dan het vervelende: teveel van dit type training over een langere periode put je uit. Je raakt door je energie en je staat van herstellend vermogen. De paradox treedt op: je traint op snelheid maar je resultaten dalen. Heel naar.

Waar ligt de grens in snelheidstraining?
Blijf je hele hardloopleven dan ook letten op de verhouding uithoudingsvermogen en snelheid. Veel coaches zien dat meer dan 30 tot 40% gericht op snelheid de meerwaarde van dit type training afneemt. Daarbij is 40% erg hoog in de bandbreedte.

Sterker maken versus piek
De zienswijze op het gebruik van snelheid in een training verschilt enorm per coach. Het lijkt erop dat in iedere training wel een blok snelheid mag zitten maar houd het wel kort. Je hebt er tenslotte niets aan als je regelmatig traint en je jezelf saboteert door over de grens van uitputting te gaan. Training moet je sterker maken is de basisgedachte, de piek die alles van je vraagt in snelheid en uithoudingsvermogen bewaar je voor je wedstrijden.


Reacties

Populaire berichten