Het Secondenspel. Train vaker op scherpe tweede helft.


Jij wil sneller worden? Waarschijnlijk zeg je meteen “Ja”. Pas dan de trainingsstrategie toe bij het hardlopen van de snellere tweede helft van je training. Hoe doe je dat en waarom is het een Secondenspel?

De voordelen
Die training is heel eenvoudig te doen. Je kunt zelf beslissen hoe intensief je het maakt. Of anders gezegd, hoe snel je wil hardlopen. Het basisidee: loop de tweede helft van je training sneller.

Wat heb je nodig? Je moet je trainingsafstand van tevoren inschatten. Plus je moet een tijd over een bepaalde afstand weten. Het makkelijkste is een sporthorloge dat een tijd per kilometer aangeeft.

Je loopt bijvoorbeeld een trainingsronde van 8 kilometer. De laatste 4 kilometer loop je sneller dan de eerste.

Voorbeeld met 5 seconden
Makkelijk toch? Ja, maar verwar deze opzet niet met het idee dat je die laatste 4 opeens supersnel moet rennen. Bekijk je tijden per kilometer over de eerste 4 kilometer die je in een voor jou normaal duurlooptempo loopt. Dat gemiddelde is je uitgangspunt en daar haal je 5 seconden vanaf.

5 seconden is niet heel veel maar het doet wel veel met je.
1) Je hebt een helder doel. Door je horloge kun je die precies in de gaten houden.
2) Je merkt dat je toch wel harder moet werken om die tweede helft scherper te lopen. Zonder dat je een uitputtingsslag aangaat geef je je conditie toch een extra prikkel.

Opbouwen: snoepen van seconden
Het leuke van deze aanpak is dat je heel gericht kunt opbouwen. Heb je het idee dat je na een paar weken trainen sterker bent? Dan haal je gewoon weer bijvoorbeeld 2 seconden van je tweede helft  af. Zo kun je spelen met de seconden die je er vanaf snoept. Of je maakt de afstand langer, van 8 naar 10. Dan heb je een scheiding na 5 kilometer.

Waarschuwing: niet altijd
Uiteindelijk is het een optelsom van de verdwenen seconden. Je kunt makkelijk en op een verstandige manier werken aan je snelheid en uithoudingsvermogen. Doe dat overigens niet iedere training. Anders lijken straks al je trainingen op een wedstrijd. Trainen is opbouwen en niet maar alles leegtrainen.

Laatste tip: houd je Secondenspel bij. Het is mooi om over een langere tijd te zien hoeveel seconden je wint.

Foto: Pixabay/StockSnap

Twitter
Facebook

Reacties

Populaire berichten