Hardlopen en trainen in land van bruggen en dijken

Mercyline Chelangat won de Dam tot Damloop in een tijd van 53.08. De bruggen en de tunnel waren “a bit difficult”.

De winnares van de Dam tot Damloop 2017 had wel even moeite met de bruggen en de passage door de IJ-tunnel. Nederland is echt niet zo vlak als iedereen denkt. Train vaker op de bruggen bij jou in de buurt. Niet zomaar een keertje tegenop maar echt mee trainen.

Mercyline Chelangat uit Oeganda liep 53.08 over 16 mijl. Dat is nog steeds vreselijk hard. Toch bekende ze achteraf dat de tunnel en de bruggen voor wat problemen zorgden. Wie een keer heeft meegedaan met de Dam tot Damloop kan zich zeker de passage door de tunnel herinneren. Machtig om door die grote eindeloos lijkende tunnel te lopen. Je loopt er makkelijk in want het loopt af naar beneden. Als je iets meer dan een kilometer later er uitkomt voel je de stijging. Het is niet heel steil maar het is voor Nederlandse begrippen een lange klim. Dat merk je. Dan heb je nog niet eens 3 à 4 kilometer van de 16 gelopen.

Bruggen: ontregelaar van je tempo
Later moet je nog een paar keer een dijk op en af en zo zijn er nog meer klimmetjes in. Eerlijk gezegd zijn er heel veel wedstrijden in Nederland waar je bruggen en dijken tegenkomt. Dat zijn net van die punten waarop je ritme doorbroken wordt. Dan denk je ‘mwah, niets aan de hand’. Dat onderbreken van je ritme kan vele kilometers doorwerken. Ergens moet je je weer herpakken. Dat lukt vaak, maar ook niet altijd.

Omdraaien en weer die brug op
Ben je in de opbouw naar je volgende wedstrijd? Pak eens wat vaker een brug mee. Loop die niet gewoon een keertje op en af, loop deze een keer of drie tot vier op en af. Gewoon na 250 meter omdraaien en weer die brug pakken.

De truc: 3, 4 keer met tempo herstellen
De truc is dan om ook na de derde en vierde keer je tempo ná de brug op het vlakke stuk weer goed op te pakken. Met vermoeide spieren door 3 tot 4 keer klimmen en dalen is dat ritme vastpakken een stuk lastiger. Maar daar train je voor. Het is nu niet erg als het niet lekker lukt. Als je het nu traint, weet je in je wedstrijd hoe je beter de afwisseling van tempo en overgang naar de krachtige afzet brug op moet combineren met het herstel van het tempo later.

Bruggen, deel van je training
Ga de bruggen en bruggetjes niet uit de weg. Omarm ze, en pak deze regelmatig mee. Zie ze als een onderdeel van je training in plaats van een irritant obstakel dat je uit de weg gaat.

Foto: met dank aan organisator Le Champion.

Twitter
Facebook

Reacties

Populaire posts