Scherpe mind door je hardlooprondes (lees de 30 minuten-regel!)

 

 

Schoolkinderen presteren vooral bij het rekenen beter als ze op school gezond lunchen en gevarieerd bewegen. Dit onderzoek is uitgevoerd vanuit Maastricht University. Mijn aanname is dat ook volwassen volop profiteren van een scherper brein door regelmatig een ronde hard te lopen. Lees door tot het eind over de 30 minuten-regel.

 

Nieuw onderzoek op basis van data uit het langjarige studieproject Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBvT) van de Universiteit Maastricht (UM) laat die relatie zien tussen rekenen, gezond lunchen en bewegen. Tijdens dat project werden twee keer per jaar lees- en rekentoetsen afgenomen. Nadat de wetenschappers eerder al aantoonden dat de methode van de GBvT inderdaad zeer positieve effecten heeft op de gezondheid en het gedrag van kinderen, is er nu ook gekeken naar de invloed op de schoolprestaties van kinderen. Met name op het vlak van rekenen zien de onderzoekers de resultaten gedurende 4 jaar blijvend verbeteren.

 

Dat laatste is super belangrijk voor iedereen die gezond in zijn vel wil zitten. Het is een blijvend effect als je doorgaat met gezond eten en goed bewegen.

 

Je hoeft niet als Abdi Nageeye de marathon van New York te winnen. Dat is natuurlijk een fantastische en inspirerende prestatie. Welnee, maar wel regelmatig trainen, dat versterkt je mind. Ik vind dat mensen die overwegen om te sporten dat mee moeten nemen in hun keuze. Lekker in je vel zitten, opmerkzaam zijn en blijven heeft ook te maken met goed bewegen. Kies voor bewegen en je kiest voor de verbetering van je mind. Nog even terug naar dat interessante onderzoek.

 

Rekenvaardigheid omhoog, leesbegrip nauwelijks

Hoewel de positieve impact van gezonde voeding en voldoende beweging op de fysieke gezondheid goed gedocumenteerd is, is het effect op rekenvaardigheid en leesbegrip veel minder bekend. Uit de studieresultaten blijkt nu dat de rekenprestaties van kinderen die op school een gezonde lunch en extra bewegingsonderwijs krijgen, verbeteren. Die verbetering was na één jaar al zichtbaar, maar na vier jaar bleken de rekenprestaties van deze kinderen nog steeds beter te zijn dan die van kinderen op reguliere scholen.

 

Bij de taaltoetsen zagen de onderzoekers overigens geen grote verschillen. “Deze resultaten zijn interessant gezien het recente besluit van de overheid om schoolmaaltijden financieel te blijven ondersteunen. Gezonde voeding draagt dus niet alleen bij aan een betere gezondheid van de kinderen, maar ook aan verbeterde schoolprestaties”, zegt professor Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde aan de Universiteit Maastricht en projectleider van het onderzoek.

 

4 jaar onderzoek

Het langjarige GBvT-project vond van 2015 tot 2020 plaats in de Zuid-Limburgse regio Parkstad. Dat is een gebied met relatief grote gezondheidsproblematiek onder de bevolking. Wetenschappers van de Universiteit Maastricht vergeleken vier jaar lang ruim 2200 kinderen van vier projectscholen en vier reguliere scholen. De projectscholen richtten zich op het verbeteren van de gezondheid van kinderen door het verstrekken van gezonde schoollunches en gestructureerd bewegingsonderwijs. De onderzoekers schrokken na afloop van de grote verschillen in gezondheid bij kinderen op deze acht scholen. Inmiddels is uit het onderzoeksproject een stichting voortgekomen, die als doel heeft om de GBvT-methode over meer Nederlandse scholen uit te rollen. De recente studie naar de invloed van gezonde voeding en beweging op de lees- en rekenprestaties maakt gebruik van eerder verkregen data uit het GBvT-project én de Educatieve Agenda Limburg, waarin scholen nauw samenwerken met de Universiteit Maastricht.

 

Effectieve 30 minuten-regel

Ik ben er even ingedoken want hoeveel laten de onderzoekers de kinderen bewegen voor deze opvallende resultaten? Nou, de reguliere gymles wordt gezien als de basis en op alle andere schooldagen wordt er ook regelmatig iets aan beweging gedaan. De inzet is minimaal 3 uur beweging in de week. Beweegopdrachten zijn er dan ook in de pauzes en tijdens het lesprogramma. 3 uur is helemaal niet zoveel. Hoe worden dan toch die mooie resultaten behaald? Nu komt het geheim: de kinderen bewegen heel regelmatig. Ieder half uur moet er even bewogen worden. Als trainer vermoed ik dat die half uur-regel heel veel effect heeft bij de kinderen. Het is alsof je ieder half uur even de verbrandingsmotor start. In de pauzes en de gymlessen wordt die start doorgetrokken naar een langere tijd spelen en actief blijven. Dat is nog eens een les voor iedereen die gezonder wil leven. De 30 minuten-aanpak plus nog wat meer duurtraining in de week maakt je supergezond.


Copyright Marc Gerlings. We Are Runners(.nl).

We Are Runners vind je ook op LinkedIn.


Populaire posts