Hoe word je een vechter, de knokkende hardloper (3 tips)

Zoek zwaardere omstandigheden op. Foto: Pixabay.

Knap hè, die zesde plaats van Michel Butter in de marathon van New York 2017. Wie had dat gedacht. Als het om de aller scherpste tijden gaat op deze lange afstand, behoort hij niet tot de top. Als het aankomt op knokken, vechten, loopt Butter zomaar de zesde plek in van de bekendste marathon in de wereld.

Ben jij ook minder sterk in de strijd om de klok maar je weet wel hoe je andere lopers kunt verslaan? Dan is dat een mooie eigenschap. Misschien wil je die eigenschap wel verder ontwikkelen. Daarvoor een drietal tips.

1) Visualiseer dat je lopers inhaalt
Visualisatie levert een enorme kracht op. Je roept een beeld op en dat is in gedachten al werkelijkheid. Het verbazingwekkende in de sport is dat veel mensen dan daar op gaan handelen. Visualiseer vaker tijdens trainingen dat je medelopers inhaalt. Dan geef je het signaal aan je lichaam om alles in het werk te zetten om in te halen. Je wordt alerter, je gaat beter lopen en je hebt de wil in je om loper voor loper de wedstrijd naar je hand te zetten.

Extra tip: probeer het ook in je trainingen met een groep. Dan kun je visualisatie en het echte gevoel hoe je dat moet doen combineren. Dan leer je meer van je visualisatie.

2) Zoek zwaardere omstandigheden op
Train je onder lastige omstandigheden dan bouw je ook een extra portie stevigheid op. Eigenlijk moet er nog een element bij in deze kop: zoek zwaardere omstandigheden op en probeer je tempo op peil te houden.

Train je vaker op heuvels in de bossen, laat dan niet in de klim je tempo zakken. Probeer het tempo vast te houden. Klim in hetzelfde tempo als op het vlakke deel maar laat het tempo ook niet zakken in de korte afdaling na het heuveltje. Dat reageren op de ondergrond, daar heb je heel veel plezier van als je in een wedstrijd moet reageren op medelopers. Zij zijn in de wedstrijd de heuveltjes. Kun je makkelijk versnellen, je energie verdelen en het tempo vasthouden, dan kun je makkelijker anderen inhalen en je tempo afstemmen op de inhaalactie.

3) Mentaal vastbijten
In een wedstrijd loopt iedereen op zijn best. Je zit in de hoogste versnelling. Je moet dus doorbijten om je plek vast te houden. Laat niet los. En dat is een eigenschap die niet iedereen automatisch in zich heeft.

Let op de slipstream. Ben je net te ver achter een loper dan is het mentaal ook lastig om je voorganger los te laten. Kijk naar het ritme van de ander en ga daar in mee. Focus hoe je dat ritme pakt. Dan leid je je gedachten af van het punt dat het zwaar is. Het is tenslotte ook hard lopen. Als je het mentaal vastbijten combineert met visualisatie uit het eerste punt, dan kun je jezelf ontwikkelen om die knokkende hardloper te worden die alle anderen inhaalt.

Twitter
Facebook

Reacties

Populaire posts