De alarmbellen gaan, ik krijg trainingshaast.

 

Nu sinds 26 juni de maatschappij lekker versoepeld is, krijg ik haast.

 

Mijn mind zit nog vastgeklonken aan het dragen van een mondkapje en minstens 1,5 meter afstand houden. Zo niet nog wat meer afstand. De klinknageltjes gaan iets losser maar ze zijn er nog niet uit. Opeens heette 26 juni 'Bevrijdingsdag'. Treffend hoe beklemmend heel veel mensen de strenge maatregelen zagen. Hoe gevangenisachtig de maatschappij werd. Ik volgde braaf de regels van de overheid. De ene keer iets kritischer op wat er ondernomen werd dan de andere keer. Nu mag dus ook de sportwereld open. Je mag weer rennen, trainen. Hmm, wellicht voor mij ook het startsein om mijn sologedrag van ongebonden sporter in te ruilen voor een vereniging. Want ik krijg haast.

 

De eerste wedstrijden doemen al weer op. Met mijn redactiewerk krijg ik veel berichten van organisatoren die het weer aandurven. De marathons komen weer op de kalender. De Zevenheuvelenloop opent de inschrijvingen (20 en 21 november). Heel verleidelijk. Al is het op dit moment voor organisatoren nog niet helemaal duidelijk hoe ze het allemaal mogen regelen. 1 loper per 5 vierkante meter? Helaas is een van mijn favoriete kleine wedstrijden toch verschoven naar 2022, de Vlietloop. Balen, dan maar waarschijnlijk weer naar Leiden uitwijken (10 oktober 2021).

 

Ik krijg 'trainingshaast'

Nu de wedstrijden in zicht komen krijg ik 'trainingshaast'. De haast om je goed voor te bereiden. Het gevoel is daarbij dat je straks iets mist omdat je nog niet goed getraind hebt. Ik kan nu wel meedoen aan een 10 of 21 kilometer maar dan is de garantie op een knuddetijd toch 90%. Ik ben nog te ambitieus om zomaar mee te doen. Haast om weer op wedstrijdniveau uit te komen. Dat zijn echt wel heel veel tandjes meer dan waar ik recentelijk op trainde.

 

25% beter en consequenter trainen?

Wat zo fijn is aan een wedstrijd op de horizon, je traint veel gemotiveerder. Het is bekend dat hardlopers met een doel er harder aan trekken in de trainingen en beter vastgrijpen in de consistente stroom van trainingen. Hoeveel? Ik volg aardig wat onderzoeken maar dat verschil ben ik nog niet tegengekomen. Oké, dan een aanname bij mijn persoonlijke n=1. Ik schat in dat ik zelf toch 25% beter én consequenter train als ik een wedstrijd in mijn agenda heb staan. Dat maakt toch een wereld van verschil.

Facebook

Reacties

Populaire posts